Новини
11.04.2018

Автовиробництво в Україні: від розквіту до повного знищення

Ще десять років по тому національне автовиробництво, в яке було інвестовано близько 1 млрд. дол. США, створювало до 4% ВВП країни та надавало до 900 млн. доларів валютних надходжень, за рахунок експорту. Підприємствами автомобілебудування перераховувались податки, еквівалентні 820 млн дол на рік. Поглиблюючи локалізацію виробництва продукції, галузь створювала міцний імпульс для розвитку інших секторів машинобудівного комплексу країни.

На сьогодні з 12 автоскладальних заводів в Україні працюють тільки сім, а рівень використання виробничих потужностей становить лише 2% від створених. За останні ж роки припинив існування Кременчуцький автоскладальний завод корпорації «АІС», завод компанії «Віпос» у Херсоні, Іллічівський завод автоагрегатів, на якому виробляв машини ЗАЗ. Тільки в легковому сегменті галузі втрачено потужності з виробництва 135 тисяч авто на рік.

Падіння виробництва призвело не тільки до значного скорочення кількості підприємств, але й робочих місць, обсягів податків, а також – зменшення надходження валюти до країни. Кількість робочих місць за десять років скоротилася в рази  - з майже 37 тис. до 8 тис. і така тенденція продовжується.

Така ситуація у галузі автовиробництва вдарила по фінансовому становищу компаній. На початок року борги ЗАЗу перед банками склали 3 млрд. грн. і  24 млн. дол., корпорація «Богдан» заборгувала банкам понад 4 млрд. грн., а борги «Єврокару» склали 2,7 млрд. грн. При тому, що до кризи ЗАЗ інвестував у виробництво 380 млн. дол., «Богдан» – 345 млн. дол., «Єврокар» – 250 млн. дол.

 Сьогодні частка податків, які сплачує  автоіндустрія, становить лише 2% від рівня 2008 року.

У 2018 році існує висока ймовірність банкрутства низки українських автовиробників, які не зможуть вижити за поточних економічних умов, припинення виробництва легкових автомобілів і консервації частини виробничих потужностей.

Ситуацію погіршує відсутність жодних антикризових заходів з боку держави, що робить неможливим прогнозування оптимістичного сценарію розвитку подій в національному автопромі.

Між тим, автомобілебудування все ще має потенціал забезпечувати належний технологічний рівень країни, створювати робочі місця та наповнювати Бюджет податками, і тому є надзвичайно важливою для економіки.

Наразі світовий авторинок продовжує зростати та відчуває потребу у додаткових виробничих потужностях. Глобальні індустріальні інвестори шукають об’єкти для вкладення своїх ресурсів. Тому створені та модернізовані сучасні українські виробництва все ще мають потенціал для відродження через співпрацю із лідерами світового автопрому.

Ті конкурентні переваги, які сьогодні пропонує наша країна – географічне положення, ЗВТ з ЄС та дешева робоча сила – створюють значні можливості для локалізації виробництва на території України. Однак необхідно створювати особливий інвестиційний клімат із значними перевагами перед країнами - сусідами.

Відтак, ініціатори круглого столу закликають представників органів влади до конструктивного діалогу на впровадження державної антикризової промислової політики, без якої український автопром приречений на зникнення.

Йдеться про прийняття ВРУ пакету стимулів зі створення робочих місць в галузях з високою доданою вартістю, у т.ч. автовиробництві; ухвалення законопроектів, що стимулюють розвиток електричного транспорту України; врегулювання ситуації з безконтрольним та нелегальним ввезенням автомобілів на іноземній реєстрації, тощо.

Окремо пропонується розробити та прийняти до кінця 2018 року комплексний Закон «Про підтримку вітчизняного автомобілебудування шляхом створення автомобільного кластеру». Йому має передувати урядова концепція розвитку автопрому, низка рішень щодо відновлення рівня професійно-технічної освіти для підготовки кадрів та ін.

Укравтопром, УСПП, інші ділові об’єднання стурбовані процесами занепаду галузі, що розгортаються в нас на очах, та вимагають керівництво держави здійснити невідкладних заходів щодо її відродження.

  • banner